Тезt у перекладі з англійської озна чає «перевірка». Тести як засіб оціню вання в навчальних закладах вперше по чали використовувати у Великобританії ще 1864 року. Від інших методів і прийомів оцінювання тестування відрізняється біль шою об'єктивністю, сприяє дотриманню єдиних вимог, усуває випадковість під час оцінювання знань. Зовнішнє незалежне тестування слід роз глядати як інструмент підсумкової оцінки, який дає змогу вищим навчальним закла дам приймати її за об'єктивну. Вони мусять взяти її до уваги. Сподіваємося, що вступна кампанія буде прозорою, і, найголовніше, всі абітурієнти матимуть рівні шанси при вступі до ВУЗів. У пресі з'являється чимало інформації, що тестові завдання важкі для випускників і за такий проміжок часу майже неможливо не розгубитись і згадати великий обсяг ін формації. Але вікова психологія заперечує такі побоювання. Пізнавальні процеси у цьо му віці розвинуті вже достатньо. Зокрема, учні вміють: ● виділяти головне; ● бачити подібне і відмінне, порівнювати; ● працювати зосереджено; ● згадувати те, що потрібно для відповіді на запитання; ● узагальнювати та диференціювати; ● міркувати та робити висновки. Безумовно, обсяг знань із предмета важ ливий. Саме знання є запорукою високої оцінки. Однак і психологічна готовність впливає теж. Чимало учнів хотіли би бути краще пси хологічно готовими до ситуацій, коли тіло починає тремтіти, думки вилітають із голо ви, хвилювання переборює всі інші емоції. Вміння опанувати, керувати своїми почуття ми в ситуації стресу, не розгубитися у важку хвилину не завадить нікому. Як можуть до помогти батьки у кращій підготовці до ЗНО? Звісно, сидіти і разом з дитиною повторю вати навчальний матеріал — це зайве. А от допомогти психологічно налаштуватись на іспит, розрадити, заспокоїти — це вам до снаги. Батьки часто забороняють своїм дітям перед іспитом займатися спортом, спілку ватися з друзями «не по ділу», зачиняють удома, відбирають мобільний, вимикають телевізор, тобто прагнуть оберігати інте лектуальну діяльність свого сина чи доньки від сторонніх впливів. А бажано було б не провокувати конфлікти, не нагнітати і без того напружену обстановку. Треба емоцій но захистити дитину — запросити на спіль ну поїздку чи прогулянку, поговорити про життя. Батьки часто не дуже задоволені тим, що дитина запрошує до себе друга чи по другу для спільної підготовки до тестування. Вважається, що у кращому разі вони прос то теревенитимуть. Насправді ж підготовка до іспиту удвох має безліч переваг, звісно, якщо поставитися до неї серйозно і сумлін но. Запам'ятайте, що вчитися удвох справ ді не можна, а ось повторювати — навіть бажано. Це доцільно робити напередодні іспиту. Можна розподілити теми за інте ресами, складністю, ступенем засвоєння: один розповідає те, що другий ще не вивчив. Робити це потрібно чітко, детально, емоцій но, виразно. Таким чином дитина мимоволі запам'ятає матеріал, який колись полінува лася вивчити. Дбайте про режим дня, харчування дитини. Можливо, варто було б звільнити її від певних обов'язків по господарству. Але пам'ятайте, що фізичне навантаження теж корисне. І найважливіше — постарайтеся, щоб у родині панував спокій, порозумін ня. Розв'язання конфліктів залиште на потім. Успішне складання ЗНО — свято не тіль ки для дитини, але й для всієї родини. Не сприймайте відмінний результат як на лежний і єдиний можливий, у будь-якому разі порадійте з дитиною. Незадовільний результат — це не тра гедія, це досвід. Не махайте приречено ру ками, не вішайте ярлика «нездара» на свою дитину. Обговоріть те, що трапилося, і вра хуйте цей досвід. По суті, наші діти не прос то складають іспити з навчальних предметів, вони вчаться долати труднощі. Ця форма перевірки знань є випробуванням характеру, сили волі, уміння потрібної миті прояви ти себе, показати свої досягнення в певній галузі, уміння не розгубитися, упоратися із хвилюванням — цього неодмінно треба вчити та вчитися. Вірте у свою дитину, її здібності, знання. Дайте їй відчути, що ви її любите, розумієте і підтримаєте у будь-яких ситуаціях. Поради батькам 1. Контролюйте, скільки спить ваш син чи донька. Регулярне недосипання небезпечне для психіки, послаблює імунітет і загострює хронічні захворювання дітей. 2. В екзаменаційний період дуже важливе харчування випускників. Воно має бути повноцінним. Підліткам слід давати продукти, які містять вітамін Е. він підвищує імунітет і стійкість до стресу. У натуральному вигляді є в картоплі, сої, кукурудзі, моркві, ожині, волоських горіхах. 3. споживання на добу до 8 склянок рідини впливає на організм, зокрема, покращується робота нирок, вони краще протидіють урологічним інфекціям. При цьому корисно пити звичайну воду, натуральні соки. Вживання кави не підвищує працездатності, підсилює стрес, викликає сильну сечогінну дію, що призводить до зневоднення організму і підвищеної роздратованості. 4. Звертайте увагу на посуд, з якого їдять ваші діти. Краще, аби він був золотавий. Цей колір заспокоює нервову систему, концентрує увагу, покращує настрій і пам'ять. 5. Частіше спілкуйтесь зі своїми дітьми, переймайтесь їхніми проблемами, допомагайте розв’язувати їх. Займіть позицію «друга» для своїх синів та дочок.