Будь-які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні проблеми, що пов’язані зі зміною в організації навчальної діяльності у середніх класах. Умови, які змінилися, пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального і особистісного розвитку, до ступеня сформованості у дітей певних учбових знань, дій, навичок. Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для п’ятикласників оточення, нових умов життя розуміється як адаптація. • Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтесь і обговоріть це з класним керівником, шкільним психологом. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей. • Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів. • Допоможіть дитині вивчити імена нових учителів, запропонуйте описати їх, виділити якісь особливі риси. • Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння. • Обов’язково дотримуйтесь режиму дня (). Потрібно пристосувати режим дня так, щоб він позитивно впливав і на режим харчування, сон, прогулянки, і на виконання домашніх завдань, тощо. • Головне новоутворення підліткового періоду – відкриття своєї індивідуальності, свого «Я». Підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності. • У дітей настає криза, пов’язана з бажанням здобути самостійність, звільнитися від батьківської опіки, з’являється страх перед невідомим дорослим життям. Пам’ятайте, що дитині потрібна не стільки самостійність, скільки право на неї. • Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без нагляду, а також ослабляти контроль за навчальною діяльністю зразу. Підліток дуже вразливий і легко піддається як позитивному впливу, так і негативному. • Заохочуйте допитливість дитини. Якщо ви спробуєте позбутись її, коли вона ставить відверті запитання, дитина шукатиме відповіді на стороні. • У цьому віці розширюється коло спілкування, з’являються нові авторитети. • Недоліки й суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються гостро й хворобливо. • У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів. ЯКЩО: • Дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти; • Дитину висміюють, вона стає замкнутою; • Дитину хвалять, вона вчиться бути вдячною; • Дитина росте в докорах, вона вчиться жити з почуттям провини; • Дитина росте в терпимості, вона вчиться розуміти інших; • Дитина росте в чесності, вона вчиться бути справедливою; • Дитина росте в безпеці, вона вчиться вірити в людей; • Дитина росте у ворожнечі, вона вчиться бути агресивною. ЯКЩО ДИТИНУ ПІДТРИМУВАТИ, ВОНА ВЧИТЬСЯ ВПЕВНЕНОСТІ В СОБІ